Bijna 90% van consumenten neemt slimme meter

Bijna 90% van alle huishoudens accepteert de slimme meter en ongeveer 10 procent consumenten weigert slimme meter, slechts 6 procent ziet nadelen voor zonnepanelen.

In de periode van 2015 tot en met 2020 wordt de slimme meter grootschalig aangeboden. Gedurende die periode monitort de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) de marktontwikkeling (vraag en aanbod) van energiebesparingsdiensten bij de slimme meter via jaarlijkse ‘Marktbarometer aanbieding slimme meter’.

Een grote meerderheid van de consumenten staat nog steeds welwillend tegenover het plaatsen van de nieuwe meter: bij 82 procent is de meter al geplaatst op moment van ondervraging, 4 procent heeft een afspraak staan voor de plaatsing en bij 2 procent is wel geprobeerd om de meter te plaatsen maar bleek het technisch onmogelijk.

De meest genoemde reden om de slimme meter te weigeren heeft te maken met de negatieve nieuwsberichten in de media over de betrouwbaarheid van de slimme meter. In 2017 noemt, gedurende het jaar, ongeveer 1 op de 5 weigeraars de negatieve nieuwsberichten als belangrijkste reden.
Bron: RVO

Bijna 90% van consumenten neemt slimme meter