Netbeheerders onderzoeken klachten slimme meter

Netbeheerders gaan de klachten over slimme meters die een te hoog verbruik zouden registreren onderzoeken. Het gaat dan om mensen die bij het televisieprogramma Radar een klacht hebben ingediend.

De netbeheerders gaan kijken of de meters inderdaad te veel energie registreren of dat er een andere oorzaak is.’Mensen krijgen een contactpersoon die met de klanten zal kijken naar het probleem, de oorzaak en een mogelijke oplossing’, zegt Jenny Huttinga van Netbeheer Nederland in Radar.

Ruim 2000 klachten
Een onderzoek van de Universiteit Twente en de Hogeschool Amsterdam heeft aangetoond dat in een laboratoriumsetting een slimme meter ook meer energie kan registreren dan is verbruikt. Volgens Netbeheer Nederland is dit in de praktijk nog nooit aangetoond. Voor Radar was het onderzoek de aanleiding om een meldpunt te openen in de radio-uitzending. Daar zijn inmiddels meer dan 2000 klachten binnengekomen.

Energieleverancier als aanspreekpunt
De netbeheerder is niet het aanspreekpunt voor de consument, aldus Huttinga. Dat is en blijft de energieleverancier. Toch worden veel klanten van het kastje naar de muur gestuurd en door hun energieleverancier doorverwezen naar de netbeheerder. Die zijn namelijk verantwoordelijk voor de meter die de mensen thuis hebben, maar leveren geen energie en hebben dus ook geen klankrelatie met de consumenten.

Oplossing?
Huttinga heeft in Radar laten weten dat er een einde komt aan het doorverwijzen. De energieleveranciers zullen een helder en duidelijk antwoord moeten geven aan de klanten. Of de energieleveranciers daar ook zo over denken is op dit moment nog niet bekend en de klant heeft daarmee nog steeds geen oplossing. Het dossier blijft hiermee geopend.

Netbeheerders onderzoeken klachten slimme meter