FAQ

Algemeen

Vaak zit de meter in een afgesloten verzegelde meterkast. Hierdoor is het niet mogelijk de standen zelf af te lezen. Daarnaast worden de standen uit de (indirecte) meter nog met een overzet-factor en eventueel een verlies-factor berekend. De uiteindelijk doorgegeven verbruiken zijn daardoor niet één op één af te lezen van de meter. De juiste data vind je in onze portal: Inzicht meetdiensten - Het meetbedrijf

Om je snel van dienst te zijn, ontvangen we je vraag graag per mail via administratie@hetmeetbedrijf.nl. Vermeld hierbij het betreffende factuurnummer en de EAN-code(s).

Bel 085 – 1307392 bij een storing aan de meter.

Is er een regionale stroomstoring en hebben meer locaties in de buurt er last van? Bel dan het nationaal storingsnummer: 0800 – 9009. Houd je postcode bij de hand; hier wordt in het keuzemenu naar gevraagd zodat je direct met de juiste netbeheerder wordt doorverbonden.

Met onze meetdiensten ontzorgen we je volledig:

  • We plaatsen en sluiten alle benodigde meetapparatuur aan;
  • Bij een huurmeter zorgen we voor correctief en preventief onderhoud aan de meetapparatuur. Dit is inclusief: inspecties van de meetinrichting, het oplossen van storingen, het collecteren, valideren en distribueren van meetgegevens volgens de secundaire regelgeving die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vastgesteld voor de energiemarkt.

Wanneer val je nu onder de categorie grootverbruik energie? Je spreekt van grootverbruik elektriciteit wanneer je elektriciteitsaansluitingen hebt van méér dan 3x80 Ampère. En je valt onder de categorie grootverbruik gas wanneer je gasmeter gróter is dan een G25-meter en dus een capaciteit heeft van méér dan 40 m3/h. Voldoe je niet aan de genoemde criteria dan valt je elektriciteits- of gasaansluiting onder de categorie kleinverbruik. Je kunt Het Meetbedrijf inzetten voor al je grootverbruikaansluitingen. Je kleinverbruikaansluitingen vallen onder de verantwoordelijkheid van je netbeheerder.

Ben je grootverbruiker? Dan zorgt Het Meetbedrijf voor de plaatsing en het beheer van je verplichte meters. Daarbij collecteren we dagelijks je energiedata en zorgen we voor de validatie ervan; dit valt onder onze meetdiensten. De stroom- en gasverbruiken geven we voor je door aan je netbeheerder en energieleverancier. Bovendien helpen we je bedrijf besparen op maandelijkse meetkosten, geven we je grip op je energieverbruik en geven we je inzicht in je meetdata.

Heb je een grootverbruikaansluiting? Dan behoor je tot grootverbruikers van zakelijke energie en ben je verplicht om zelf een erkend meetbedrijf te contracteren voor het uitvoeren van de wettelijk verplichte meetdiensten. Als je een kleinverbruik aansluiting hebt, dan is de meter van de netbeheerder en leest de netbeheerder deze ook voor je uit. Welke netbeheerder bij jou de meetdiensten doet is wettelijk, per regio, vastgelegd; je hebt daar geen keuze in.

Meetdiensten

Antwoord: Ja, uiteraard! Wij regelen een overstap graag voor je. Neem direct contact met ons op via 085 – 1307310.

Nee, zodra wij de meter hebben opgehangen komt de netbeheerder bij jullie op locatie voor de inbedrijfstelling van de meter. Het Meetbedrijf hoeft hier niet bij aanwezig te zijn. Na de inbedrijfstelling meet en communiceert de meter de verbruiken en/of opwek vanzelf. Zodra de meter voldoende levering of teruglevering registreert, wordt er een afspraak gemaakt voor de ijking.

Bij het wisselen van de elektrameter, kom je NIET zonder stroom te zitten. Bij het wisselen van een gasmeter wordt doorgaans wél de gastoevoer onderbroken. Dit duurt ongeveer drie kwartier tot een uur.

De installatievoorschriften vind je hier.

Dit is afhankelijk van wanneer de nieuwe installatie gereed is. Heb je een bestaande aansluiting momenteel onder een ander meetbedrijf onder gebracht? Dan is het afhankelijk van de datum dat je contract afloopt.
Uiterlijk twee weken voor de mogelijke plaatsingsdatum belt onze installatiepartner je voor het maken van de plaatsingsafspraak. Als zij je telefonisch niet kunnen bereiken, dan nemen ze contact op per mail. Indien ook de netbeheerder op locatie aanwezig moet zijn, dan stemt onze installatiepartner dit met hen af.

We hebben een handig stappenplan gemaakt waarin je precies ziet wat je van ons kunt verwachten en welke stappen we samen doorlopen. Het stappenplan vind je hier.

Met onze tussenmeter kun je het energieverbruik van specifieke locaties en/of ruimtes meten. Daarmee krijg je meer inzicht en grip op je energiekosten en kan je eenvoudiger rapporteren over de energiebesparingsplicht. (Denk aan EED, CO2-reductie.)

Jij als klant bent verantwoordelijk voor de toegang tot de hoofdschakelaar elektra, de gaskraan en de fysieke meter. De sleutel van de ruimte en/of kast van jullie meetinrichting moet op locatie aanwezig zijn om onze werkzaamheden uit te kunnen voeren. Als er toegang gevraagd moet worden bij de netbeheerder voor onze werkzaamheden, dan regelen wij dit voor je.

Heb je een grootverbruikaansluiting? Dan ben je wettelijk verplicht een meetverantwoordelijke voor je aansluiting te contracteren. Deze meetverantwoordelijkheid moet worden uitgevoerd door een erkend meetbedrijf. Het Meetbedrijf is gecertificeerd als erkend meetbedrijf.

Het belangrijkste verschil tussen groot- en kleinverbruik zit hem in de capaciteit (zwaarte) van de energieaansluiting. Je behoort tot de grootverbruikers wanneer je:

  • Een elektriciteitsaansluiting van meer dan 3×80 ampère hebt
  • Een gasaansluiting hebt met een capaciteit van meer dan 40 kubieke meter normaal per uur (40 m3/h)

Helaas niet. Zakelijke klanten hebben soms meerdere kleinverbruik-meters (KV). Deze KV-meters kunnen samen een behoorlijke capaciteit hebben en zorgen voor veel energieverbruik. Deze KV-meters zijn onderdeel van het gereguleerde domein en worden verzorgd door de netbeheerders. Het is wettelijk, per regio, vastgelegd welke netbeheerder bij jou de meetdiensten uitvoert; je kunt hierin helaas niet kiezen en je kunt hier dus ook niet op besparen.

De hoofdmeter registreert het totale verbruik van een gebouw, een tussenmeter meet het verbruik van een specifieke verdieping of ruimte.

Connect Portal & Verbruiksdata

Je gebruikersnaam is het e-mailadres waarmee de meter is aangevraagd. Als dit e-mailadres niet (meer) bekend is kan je deze opvragen via klantenservice@hetmeetbedrijf.nl.

Antwoord: Ja, de instructie vind je hier: Welcome to the Het Meetbedrijf API service

Ja, de instructie vind je hier

Je kwartierdata vind je in de Connect Portal van Het Meetbedrijf. In onze instructie staat beschreven hoe je jouw kwartierdata kunt ophalen. Deze instructie vind je hier.

SDE

Op de website www.energieleveren.nl staat onderaan de pagina het kopje ‘Meld uw grootzakelijke opwekinstallaties hier aan’. Klik op ‘Grootzakelijk aanmelden’ en vul de EAN-code van de hoofdaansluiting in (let op, dit is NIET de Groencode). De EAN-code ontvang je via de netbeheerder.

Slim! Zodra je een terugleverovereenkomst met de netbeheerder hebt afgesloten, kun je terugleveren op het net. Onze meters kunnen zowel levering als teruglevering registreren. Indien je gebruik wilt maken van een SDE++ subsidie heb je een brutoproductiemeter (BPM) nodig. Een brutoproductiemeter (BPM) registreert precies hoeveel stroom je zelf opwekt. Het Meetbedrijf plaatst deze energiemeters en zorgt ervoor dat de meetdata automatisch bij de netbeheerder en je energieleverancier terecht komt. Hierover vertellen we je graag meer. Neem direct contact met ons op via 085 – 1307310.

Jazeker, dat kunnen wij! Het Meetbedrijf plaatst deze zogenaamde brutoproductiemeters en zorgt ervoor dat de meetdata automatisch bij de netbeheerder terecht komt. Neem direct contact met ons op via 085 – 1307310 voor een offerte op maat.

Gezien zakelijke zonnepanelen vooralsnog meestal niet rendabel zijn zonder overheidssteun, is de eerste stap in het proces het aanvragen van de SDE++-subsidie. Dit kun je eventueel zelf doen. Let er wel op dat dit proces volledig foutloos moet gebeuren, anders loop je, je kans op subsidie mis. Het uitbesteden van een aanvraag maakt de kans op toekenning van subsidie veel groter. Het Meetbedrijf is onderdeel van Groendus. Groendus verzorgt honderden aanvragen per jaar en helpt ook jouw bedrijf graag met een subsidieaanvraag.

Al onze meters kunnen zowel levering als teruglevering registreren. Als je energie terug wil leveren dan moet je dit aangeven op www.energieleveren.nl. Let erop dat de netbeheerder je aansluiting in het Centraal Aansluit Register op 'combinatie' zet (in plaats van op 'levering').

De bruto-productiemeter registreert hoeveel energie je produceert. Over de hoeveelheid geproduceerde energie wordt de SDE++-subsidie uitbetaald. Deze meter is dus nodig om het uit te betalen bedrag te bepalen.

Ja dat kan. Voor de plaatsing van zonnepanelen op bedrijfsdaken werkt Het Meetbedrijf nauw samen met Groendus, die al honderden zakelijke zonnedaken realiseerde. Groendus neemt op locatie de wensen, mogelijkheden en het proces met je door. We rekenen uit wat de zonnepanelen op je dak je opleveren en inventariseren de technische randvoorwaarden. Staat niets zonnepanelen op je dak in de weg? Dan gaan we aan de slag met de aanvraag van subsidie.

MLOEA staat voor meerdere leveranciers op één aansluiting. MLOEA biedt ondernemers keuzevrijheid. Er zijn meer dan zestig energieleveranciers in Nederland. Goedkoop, groen, lokaal. Elke leverancier heeft zo zijn eigen voordelen. Met MLOEA hoef je niet te kiezen voor één leverancier. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor een specifieke leverancier voor je laadpalen en een andere leverancier inschakelen voor de teruglevering van de eigen opwek uit zonnepanelen. Verhuur je bedrijfsruimtes? Als je MLOEA hebt, kun je alle huurders zélf een leverancier laten kiezen. Heb je interesse in een MLOEA aansluiting? Deze vraag je aan bij je netbeheerder.